Profesjonalista
Kraj
Patio nowoczesnego domu

Kolor kultury

Projektowanie oświetlenia na całym świecie

W projektowaniu oświetlenia jest o wiele więcej, niż się wydaje na pierwszy rzut oka. Zarówno kultura jak i geografia silnie wpływają na preferencje od północy do południa. Wielokrotnie nagradzana projektantka oświetlenia Chiara Carucci zabiera nas w podróż.

Czy kiedykolwiek przyjechałeś do Włoch lub Hiszpanii nocą i zastanawiałeś się, czy ktoś jest w domu? Przy szczelnie zamkniętych okiennicach i drzwiach można się zastanawiać, gdzie są wszyscy! W przeciwieństwie do tego, domy w północnej Europie świecą w nocy, dając przechodniom wgląd w życie wewnątrz. Ta fundamentalna różnica była jedną z pierwszych rzeczy, które zauważyła projektantka oświetlenia Chiara Carucci, kiedy przeprowadziła się z Mediolanu do Sztokholmu nieco ponad rok temu.

Jako ekspert w dziedzinie projektowania oświetlenia dla dziedzictwa kulturowego, Pani Carucci podróżowała ze swoją pracą po całym świecie i zyskała silną międzynarodową reputację. Ostatnio została wymieniona jako jeden z najbardziej wpływowych projektantów poniżej 40 roku życia na Lighting Design Awards w Londynie. "Pracując w różnych krajach, szybko można zauważyć różnice w stylu, zastosowaniu i przeznaczeniu oświetlenia w różnych miejscach" - mówi. Wpływ tła kulturowego i środowiska naturalnego na wybór oświetlenia fascynuje ją i inspiruje każdego dnia. Jej spostrzeżenia wyjaśniają wiele rzeczy wokół nas, których być może nigdy wcześniej nie zauważyliśmy...

Utrzymanie naturalnego charakteru

Dla Carucci wszystko kręci się wokół światła dziennego. Nie tylko jego intensywność, ale także sposób, w jaki ludzie doświadczają jego wzorów i rytmów: "Postrzeganie światła dziennego i to, jak ludzie odnoszą się do światła, może sprawić, że nasze decyzje jako projektantów oświetlenia będą się różnić w zależności od kraju." Czas trwania wschodu i zachodu słońca, barwy, które tworzy naturalne światło oraz wysokość słońca na niebie mogą odgrywać rolę w sposobie, w jaki ludzie oswajają się ze światłem. "Projektanci oświetlenia rozumieją wizję i złożone procesy, które są uruchamiane w umyśle, w tym porównanie do oczekiwań i wcześniejszych doświadczeń. Pierwszym krokiem jest więc zrozumienie różnic, jakie stwarza szerokość geograficzna" - wyjaśnia.

oświetlenie w Europie Południowej

Jednym z takich przykładów jest wykorzystanie cieni, szczególnie przy oświetlaniu fasad i obszarów publicznych. "W Szwecji, gdzie nisko położone słońce często tworzy długie cienie, powszechne jest włączanie ich do projektów, na przykład poprzez przepuszczanie światła przez drzewa". Jednak dalej na południe, gdzie pionowe nachylenie słońca oznacza, że ludzie są przyzwyczajeni do bardziej bezpośredniego światła, byłoby to nie do pomyślenia: "We Włoszech pamiętam, jak spędziłem całą noc, starając się, aby na fasadzie budynku było bardzo mało cieni!".

Kontrasty występują również, jeśli chodzi o użycie kolorów. Im dalej na północ, tym dłuższa jest „niebieska godzina” - okres zmierzchu i zmierzchu, w którym pośrednie światło daje niebieski odcień. W Skandynawii może to trwać nawet do 2 godzin, na południu Europy czasem tylko kilka minut. Dlatego ludzie na północy są bardziej zaznajomieni z kolorowym niebem. "Moim zdaniem zorza polarna - Northern Lights - pozwala również ludziom w krajach skandynawskich zrozumieć i docenić dynamikę temperatury barwowej i delikatne użycie kolorowych świateł o wiele bardziej niż na południu Europy". Rezultat: w Skandynawii kolorowe światła są akceptowane w niektórych przestrzeniach publicznych, dalej na południe są one zarezerwowane dla festiwali.

Szwecja, Uppland, region Sztokholmu, Bromma, samochód zaparkowany przy domu w dzielnicy mieszkalnej w zimie

Ciemna strona

Wybór oświetlenia może również wynikać z potrzeb. Na północy Europy preferencje dotyczące oświetlenia zwykle odzwierciedlają ilość czasu spędzanego przez ludzi w pomieszczeniach, szczególnie zimą. "W miarę przemieszczania się po świecie postrzeganie wnętrza jest zupełnie inne" - wyjaśnia Carucci. Na przykład w Szwecji, oprawy oświetleniowe są często umieszczane bardzo blisko okien, jak na przykład lampki stołowe lub lampy wiszące, aby stworzyć wrażenie światła wpadającego z zewnątrz. Podobnie jak w wielu miejscach, przytulne i ciepłe oświetlenie jest popularne podczas zimnych miesięcy, ale to, co różni kraje skandynawskie, to uznanie dla różnych warstw światła. "Światło nie służy tylko do dekoracji; jest ważną cechą środowiska życia". Dalej na południe, słońce jest często tak jasne, że oświetlenie wewnętrzne musi być jeszcze jaśniejsze. Dzieje się tak zwłaszcza w sklepach. Im dalej na południe, tym częściej zasłania się okna, zwłaszcza w miesiącach letnich, aby zapobiec zbytniemu nagrzewaniu się pomieszczeń. Pomaga to również w sjeście.

Ludzki dotyk

Według Carucci projektowanie oświetlenia to nie tylko kształtowanie otoczenia, ale także emocje. "Projektanci interpretują uczucia i przekazują je w pomieszczeniu za pomocą światła", wyjaśnia. "Światło jest medium wzbogacającym codzienne życie ludzi, w znacznym stopniu przyczynia się do dobrego samopoczucia". Szanując złożoność swojego zawodu, zawsze będzie konsultować się ze swoimi kolegami, jeśli pracuje w nieznanym miejscu, od inżynierów i fizyków, po ekspertów w dziedzinie ekonomii, komunikacji i kultury. "Połączenie tych zróżnicowanych umiejętności tworzy idealną równowagę pomiędzy funkcjonalnością, estetyką i szacunkiem dla środowiska" - dodaje.

Dla Carucci projektowanie oświetlenia jest "dyscypliną holistyczną". Bycie dobrym projektantem oznacza opanowanie lub odniesienie się do ogromnej liczby tematów od historii po socjologię. Co ciekawe, mówi ona, że pomimo uwzględniania tej ogromnej różnorodności czynników we wszystkich swoich projektach, rzadko wspomina o nich wszystkich podczas wyjaśniania swoich pomysłów projektowych. "Może być trudno znaleźć wspólne słownictwo na temat wszystkich różnych zaangażowanych aspektów" - mówi - "Wolałabym raczej opowiedzieć historię kryjącą się za projektem, a tym samym zainspirować i rzucić wyzwanie moim klientom!". Więc następnym razem, gdy będziesz podróżować, przyjrzyj się różnicom i spróbuj je wyjaśnić?

O Chiarze Carucci

Chiara Carucci od dawna interesowała się światłem. Jednym z jej najwcześniejszych wspomnień jest powiedzenie matce w wieku pięciu lat, że chciałaby zaprojektować światła "luminarie", które zdobią miasta we Włoszech podczas festiwali. Dziś ma silną międzynarodową pozycję w branży projektowania oświetlenia i ciężko pracuje, aby podnieść świadomość tego zawodu. W ramach Międzynarodowego Roku Światła UNESCO 2015, rozpoczęła udaną kampanię mającą na celu nakłonienie stowarzyszeń oświetleniowych z różnych krajów do współpracy i zwiększenia rozpoznawalności branży. Po wielu latach pracy w Mediolanie, obecnie przebywa w Sztokholmie, pracując jako projektant oświetlenia w ÅF Lighting.

Udostępnij w Social Mediach